Scheldes sans for funktion og rumlighed

Scheldes sans for funktion og rumlighed

A Kitchen fra 2013 består af tre separate dele, som tilsammen udgør et fleksibelt, flytbart køkken. I 2014 vandt det IF Concept Design Award (Tyskland) og UP/Coming Design Award (Danmark) i 2013. Foto: Mette Schelde Studio

af Henriette Noermark

Med sin akademiske baggrund sat i praktisk og læsbar omgang med designverdenen har Henriette Noermark stor indsigt i feltets udøvere som skribent og kurator.

Billedserie

For arkitekt Mette Schelde skal godt design interagere med og blande sig i et rum, skabe følelser og vækker genkendelighed på en ny og overraskende måde. Som scenografiske objekter, der bærer hver deres rolle, bevæger hendes produkter sig i spændingsfeltet mellem rum og objekt.

Et år inden hun blev færdiguddannet fra Arkitektskolen i Aarhus åbnede Mette Schelde eget studio, og siden har hun med sine lamper, møbler og indretninger positioneret sig som én af de nye formgivere, man bør holde øje med. Hendes produkter, som blev vist under forårets møbelmesse i Milano, har et indiskutabelt fokus på funktion, kvalitet og gedigent håndværk, hendes Blooper Lamp var nomineret til Bo Bedres Design Award og opmærksomheden på hendes magnetiske lampe, Planet Lamp, for Please Wait To Be Seated synes ingen ende at tage.

Schelde er optaget af, hvordan et design placeres og påvirker rummet. Her Planet Lamp. Foto: Please Wait to Be Seated

Mette Scheldes produkter tager altid udgangspunkt i de hverdagsobjekter, hun selv mangler eller ville ønske, hun havde, men hvor mange designere først og fremmest forholder sig til det produkt, de skal skabe, zoomer Schelde helt ud og forestiller sig, hvordan et design placeres i og påvirker rummet. Med materialer som træ, metal og sten udforsker hun på legende vis fremtidens produktionsformer og arbejder sammen med producenter, som deler ambitionen om kvalitet og nytænkning.

Den skulpturelle lysestage Arkiton af støbte, massive messingformationer kan kombineres i det uendelige. Foto: Mette Schelde Studio

Et af de fire prototyper hun præsenterede på SaloneSatelite under Salone Del Mobile i foråret, er den meget arkitektoniske struktur, Arkiton, bestående af 25 identiske komponenter i massiv messing, som kan hægtes sammen i en uendelighed, både vertikalt og horisontalt. Lysestagen er hård, bastant og på mange måder atypisk for Scheldes ellers bløde, afrundede formsprog, men bidrager samtidig med en klædelig arkitektonisk stemme i en designpræget praksis.

Fire prototyper præsenteret på SaloneSatelite under Salone Del Mobile i Milano. Foto: Mette Schelde Studio

Det lille kugleformede kabinet, Ball Cabinet, som ligeledes blev præsenteret under Milanomessen i år, opstod, da hun ville skabe et lille, hemmeligt, lukket rum til sin kærestes favoritwhisky. Det er tredje gang, Schelde udstiller i Milano, og selvom konkurrencen under de få intensive messedage er hård, står hun nu med en række interessante, potentielle samarbejdspartnere, som hun endnu ikke kan løfte sløret for, hvem er.

Blooper Lamp er i produktion for Please Wait To Be Seated og var nomineret til “Lamp of the year” til Design Awards sidste år. Foto: Please Wait To Be Seated

Samarbejdspartnere skal turde kaste sig ud på dybt vand
“Jeg lægger vægt på samarbejdspartnere, som kender de funktioner, jeg ikke selv er specialist på, og som arbejder med leverandører, der virkelig nørder deres felt og opfanger mulighederne for videreudvikling af et produkt”. Hun henvender sig sjældent selv til producenter, men skaber en prototype, som bliver udstillet og valgt til af nogen derefter.

Kort efter præsentationen af Planet Lamp i Milano blev det til et samarbejde med Thomas Ibsen fra Please Wait To Be Seated. Foto: Please Wait To Be Seated

Schelde tegnede Planet Lamp i 2012, tog den med til Milano i 2013, hvor hun sammen med andre arkitektstuderende deltog på en udstilling kurateret af Studio Mad på Ventura Lambrate. Hun fik en del henvendelser dernede, men det var først, da hun mødte Thomas Ibsen fra Please Wait To Be Seated, at det tog fart. De mødtes i Øksnehallen, hvor de talte om hans projekter, udvekslede visitkort, og en time senere ringede han og sagde, at han ville have den i hus. Sådan startede det samarbejde, og siden er også hendes Blooper Lamp kommet i produktion hos PWTBS.

Prototypen Ball Cabinet er skabt af stål og aluminium og står skulpturelt i rummet, mens den indeholder gemte skatte. Foto: Mette Schelde Studio

Ikke alle Mette Scheldes produkter egner sig dog til produktion. “Ofte bevæger jeg mig i grænselandet mellem det mulige og umulige, det kommercielle og non-kommercielle, det opdagede og uopdagede, og tit er mine ting så meget et eksperiment, at det ligger på grænsen til slet ikke at kunne produceres”.

Et eksempel på dette er A Kitchen, et køkken bestående af tre fritstående, runde stationer: Et skærebræt, et til vand og et til ild. Det er inspireret af bålstedet og den samlende effekt, det har på mennesker. Køkkenet er ikke sat i produktion, da det er for omkosteligt og omstændigt. Det er dog stadig et af de produkter, hun får flest henvendelser på – det har vundet priser, været vist i Wallpaper, i et japansk interiørmagasin og senest på en udstilling i Tel Aviv. “Nogle gange lander noget umuligt et godt sted og giver mening på et andet plan, og det er A Kitchen et godt eksempel på,” fortæller hun.

Foreningen af funktion og kontekst
Alt Mette Scheldes arbejde tager udgangspunkt i funktionen; hvad end det er funktion i ordets bogstaveligste forstand eller en mere abstrakt funktion, som har til formål at aktivere vores sanser. Hvordan påvirker funktionen den rumlige kontekst? Hvilket rum har man selv lyst til at opholde sig i, og hvad skal designet indeholde? Hvad er afgørende for rummets atmosfære?

Mette Schelde er uddannet arkitekt fra Århus Arkitektskole, men arbejder primært som industriel designer. Foto: Anna Marin

Hun tænker sit arbejde som én stor samlet konstellation, hvor lamper og møbler indgår i rum, hun selv gerne vil opholde sig i, og hun laver en fortælling omkring et design. For naturligvis påvirker en lampes belysning rummet, men lyset, farven og skyggekastningen er mindst ligeså afgørende for den rumlige atmosfære, mener Mette Schelde. Som i tilfældet Planet Lamp, hvor en stor del af konceptet er at skabe en stemning gennem det varme lys og refleksionen i spejlskiven. “Lamper og møbler er jo arkitektur i mikro-skala”, siger hun.

Og netop det at betragte design og arkitektur som tæt forbundne discipliner er en altafgørende faktor i Scheldes optik. “Jeg arbejder på tværs af flere discipliner, når jeg skitserer, tester og bygger, og jeg bruger design som et sprog, der fortæller en historie gennem værdier som kvalitet, materialevalg, håndværksmæssige teknikker og æstetisk udtryk. Det er i spændingsfeltet mellem objektet og det rumlige, at det allermest interessante møde mellem arkitektur og design finder sted. Man kan påvirke menneskers tilstand ved at skabe et afgrænset rum – det ses helt tydeligt i måden, børn leger hule på. Vend tingene på hovedet og formgiv, fordi det er sjovt og lystbetonet frem for nødvendigt.”

Trio Sphere består af tre fragmenterede sfærer, der reflekterer lyset og skjuler lyskilden placeret i midten. Foto: Mette Schelde Studio

Med manifestet som arbejdsværktøj
Prøv det, føl det, se det, sans det. Som en art dogme for sin praksis, udarbejdede Mette Schelde sidste år et manifest. Nogle ord, der knytter sig til hendes proces, og en udredning af nogle af de iagttagelser, fremgangsmåder og tanker, der er gennemgående i hendes design og måde at tænke dem på. Manifestet er et værktøj, som minder hende om ikke at være bange for at gentænke vaner, afprøve nyt, føle og fornemme i processen, teste det af på egen krop eller føle sig for bekvem.

“Det er en reminder, så når hjernen krøller sammen, har jeg noget konkret at forholde mig til. Det er en erklæring af, hvad jeg har gjort, og hvordan jeg har arbejdet. Egentlig har jeg jo altid bare fulgt min proces, som er forskellig fra produkt til produkt, men jeg har skrevet manifestet som en hyldest til processen, så jeg kan se, hvilke skridt jeg har gennemgået. Det udfordrer mig til at overveje, hvad der kan vendes på hovedet og hvilke områder, der ville være sjove at udforske.”

Del artiklen

'Scheldes sans for funktion og rumlighed'

Facebook