Cirkulær økonomi skaber nye forretningsmodeller

Cirkulær økonomi skaber nye forretningsmodeller

Kasserede tekstiler granuleres og bruges til produktion af nye materialer hos Really. Foto: Angela Moore / Really

af Copenhagen Design Agency

Copenhagen Design Agency aka Anders Kongskov og Kristian Kastoft arbejder strategisk med design, branding og kommunikation og har gennem deres mangeårige arbejde i Kulturstyrelsen stor indsigt i området, som de deler på designETC.

Billedserie

En række danske producenter i designbranchen har allerede set potentialet i en omstilling til cirkulær økonomi, hvor tidligere tiders lineære økonomiske tankegang erstattes af forretningsmodeller med fokus på miljø.

Verden har et problem. Et stigende et. De seneste hundrede år har vores produktions- og forbrugsmønster hovedsageligt handlet om at udvinde råstoffer, producere produkter, forbruge dem og efterfølgende smide dem ud. Efter blot en enkelt cyklus ender de fleste produkter på lossepladsen eller bliver brændt. Denne lineære økonomi har resulteret i et stort overtræk på klodens konto. I dag tager det naturen lidt over halvandet år at genopbygge, hvad verdens befolkning forbruger af ressourcer på ét enkelt år. Og problemet vokser hastigt i takt med, at verdens befolkning tiltager.

Materialet Solid Textile Board fra Really er lavet af ‘end-of-life tekstiler’. Foto: Really

For nogle virksomheder er cirkulær økonomi et parameter i virksomhedens CSR – Corporate Social Responsability, hvor virksomheden arbejder strategisk med samfundsansvar ud fra både etiske og økonomiske motiver. For andre er det en grundlæggende forretningsmodel. Flere danske designproducenter er således begyndt at arbejde med alternativer til den lineære økonomi, blandt andet egetæpper og den unge virksomhed Really, der lancerede sit første produkt i Milano under designugen i år.

Cirkulær økonomi som forretningsmodel
For Really udgør cirkulær økonomi selve kerneforretningen. Really udvikler bæredygtige materialer til designindustrien ud fra kasserede tekstiler, der genanvendes i produktionen, hvor de granuleres, produktudvikles og til sidst sælges igen som nye materialer til design- og møbelproduktion. Og da der findes bjerge af brugte tekstiler i alle verdensdele, har Really vendt det stigende problem til både miljøets og virksomhedens fordel:

Really lancerede deres Solid Textile Board under designugen i Milano 2017. Her havde de inviteret den engelske designer Max Lamb til at udfordre materialet i en række møbler. Foto: Angela Moore / Really

“Idéen opstod ud fra erkendelsen af, at der ikke fandtes industrielle modeller for ’upcycling’ af tekstiler. Der er enorme mængder af ’end-of-life’ tekstiler i hele verden. Selv når man fratrækker de tekstiler, der gensælges som for eksempel tøj. Tekstiler der i dag ikke bliver anvendt og genanvendt på en værdifuld måde,” forklarer Wickie Meier Engström, der er administrerende direktør og partner i Really.

Bæredygtighed som konkurrenceparameter
Danske egetæpper producerer gulvtæpper til det globale marked. Virksomheden har eksisteret siden 1938 og har i de senere år fokuseret på bæredygtighed, så cirkulær økonomi i dag er en væsentlig del af virksomhedens strategi og konkurrenceparameter:

Rawline Scala fra egetæpper er delvist fremstillet af brugte fiskenet og brugte vandflasker. Foto: egetæpper

“Vi har en vision om at være den trendsættende udbyder til den krævende del af markedet. Vores kunder stiller meget store krav til bæredygtighed, så vores bæredygtighedsprofil er et vigtigt konkurrenceparameter, siger Henrik Schmidt Hansen, CSR Manager i egetæpper.

Bæredygtighed er ikke bare en floskel til festlige skåltaler. Helt konkret bruger egetæpper ECONYL® garner, der er produceret af brugte fiskenet og andet affald. Og tæpperflisernes bagsider er produceret af 100% genbrugs-PET lavet af blandt andet brugte vandflasker. egetæpper har desuden et ’take-back’-system i Danmark, som betyder, at deres kunder kan returnere brugte egetæppefliser til fabrikken, hvor de sorteres, renses og sælges igen.

For Really er virksomhedens produktion også motiveret af den bæredygtige dagsorden:

”Upcycling er nødvendigt for at sikre fremtidens ressourcer. Hos Really erstatter vi et jomfrueligt materiale, typisk træ, som mange steder er en manglende ressource. Og ved at upcycle i Really-kredsløbet og ikke downcycle til nye tekstiler spares der blandt andet vand og kemikalier til farvning og spinning af tråd. Really-processen bruger kun energi, som kommer fra blandt andet vindmøller, da vores primære produktion er i Danmark,” forklarer Wickie Meier Engström.

I 2016 designede den britiske designer Tom Dixon kollektionen Industrial Landscape til egetæpper. Kollektionen brugte egetæppers bæredygtige ECONYL® garner og Ecotrust-bagside. Foto: egetæpper

Forretningspotentialet i cirkulær økonomi
At der er et reelt forretningspotentiale i cirkulær økonomi, er hverken Wickie Meier eller Henrik Schmidt i tvivl om:

“Hos forbrugerne er der en spirende interesse for nye materialer og en bæredygtig tilgang til produktkøb, og flere markeder i EU sætter de kommende år fokus på cirkulære indkøb til den offentlige sektor,” siger Wickie Meier Engström.

Henrik Schmidt Hansen fra egetæpper er enig:

“Vores arbejde med samfundsansvar åbner døre til forhandlingslokalerne hos de kunder, vi gerne vil appellere til. Vi arbejder med respekt for omverdenen, og vi skal samtidig sørge for at både investorer og kunder er tilfredse. Hvis det gøres rigtig, er det også en sund forretning,” pointerer han.

International bevågenhed
Reallys innovative cirkulære forretningsmodel har indtil videre givet positiv international omtale. I år lancerede de deres samarbejde med Kvadrat under designugen i Milano:

“Vi havde inviteret den engelske designer Max Lamb til at udfordre vores materiale i en række møbler og den hollandske designer Christien Maindertsma til at fortælle om vores proces fra tekstil til sample, som er transparent og enestående. Vi blev fantastisk modtaget, og Milano har åbnet for kontakten til verdens største designproducenter, til modeindustrien og til arkitekter. Vi har brugt det sidste halve år på at følge op og få landet nogle kunder. Pressemæssigt har vi fået en global eksponering ud over al forventning,” afslutter Wickie Meier Engström.

Det virker langt fra tilfældigt, at det er danske designvirksomheder, der sætter dagsordenen for cirkulær økonomi i Milano, for Danmark har en global førerposition inden for både miljø og design. Cirkulær økonomi skaber nye forretningsmuligheder, der samtidig gavner miljøet, og flere virksomheder vil i fremtiden sandsynligvis efterspørge designere, der arbejder professionelt med cirkulært design.

Del artiklen

'Cirkulær økonomi skaber nye forretningsmodeller'

Facebook